پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204379
ماجراي ماموريت وزيرنفت قطر در تهران؛
سناريوي تحريم نفت ايران درپساتحريم/طرح «فريز» نفت ايران کليدخورد؟
تاریخ انتشار : 1394/12/01 09:33:48
نمایش : 1758
نماينده سابق ايران در اوپک با تشريح پشت پرده‌ نشست ۴ جانبه دوحه، جزئيات سناريوي تحريم نفتي ايران در دوران لغو تحريم‌ها را اعلام کرد و گفت: عربستان به دنبال توقف افزايش توليد نفت ايران است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سيد محمدعلي خطيبي در گفتگو با مهر در تشريح مهمترين چالش‌ها و فرصت‌هاي نشست چهار جانبه نفتي دوحه با حضور وزراي نفت و انرژي عربستان و روسيه به عنوان دو توليدکننده بزرگ نفت اوپک و غير اوپک، گفت: برگزاري اين نشست به دو دليل داراي اهميت است و زمينه‌ساز بهبود شرايط قيمت و بازار نفت در آينده را فراهم مي کند.

نماينده سابق ايران در هيات عامل اوپک با اعلام اينکه آغاز دور جديد مذاکرات بين اوپک و غير اوپک پس از دو سال سقوط آزاد قيمت طلاي سياه مي‌تواند مانع کاهش بيشتر قيمت نفت خام در بازار شود، تصريح کرد: اما قطعا برگزاري اين نشست و تصميم‌هاي اتخاذ شده در آن در بلندمدت نمي‌تواند منجر به افزايش قيمت جهاني نفت خام شود.

مدير سابق امور بين‌الملل شرکت ملي نفت ايران با بيان اينکه برگزاري نشست نفتي دوحه خوب بوده اما کافي به نظر نمي‌رسد، اظهار داشت: هم اکنون بازار با عرضه حدود ۲ تا ۲.۵ ميليون بشکه نفت مازاد روبرو است و به دليل پيشي گرفتن عرضه از تقاضا، روند قيمت‌ها کاهشي شده است.

وي با يادآوري اينکه هم اکنون توليد نفت اوپک به بيش از ۳۲ ميليون بشکه در روز رسيده است، تصريح کرد: اين در حالي است که نياز با بازار به نفت توليدي اوپک حدود ۳۰.۵ تا ۳۱ ميليون بشکه در روز برآورد مي‌شود، بيان کرد: بر اين اساس توقف افزايش توليد نفت کشورها نمي‌تواند به بهبود قيمت نفت کمکي کند و تنها آثار رواني اين تصميم از کاهش بيشتر قيمت طلاي سياه در بازار جلوگيري خواهد کرد.

سناريوي جديد تحريم نفت ايران در پساتحريم

خطيبي در ادامه با اشاره به ماموريت وزير نفت قطر به عنوان رئيس دوره‌اي اوپک در نشست چهار جانبه تهران، گفت: پس از توافق عربستان سعودي و روسيه به منظور توقف افزايش توليد نفت خام، قطر اجراي اين تصميم را به ايران و عراق در نشست تهران ابلاغ کرده است.

نماينده سابق ايران در هيات عامل اوپک با بيان اينکه هم اکنون اين سئوال مطرح است که چرا از ايران به عنوان يک عضو تاثيرگذار بازار نفت و اوپک در نشست دوحه دعوت به عمل نيامده است؟ افزود: به عبارت ديگر، هم اکنون عربستان سعودي يک سياست جديد را عليه نفت و بازار ايران اتخاذ کرده است.

وي با اشاره به ديپلماسي بسيار ضعيف انرژي وزارت نفت، تاکيد کرد: براساس توافق نشست دوحه، قرار شده است که توليد نفت کشورهاي عضو اوپک و روسيه در محدوده توليد نفت ژانويه باقي بماند که در اين صورت عملا سناريوي جديدي براي توقف طرح افزايش توليد نفت ايران در دوران پسا تحريم نوشته شده است.

حطيبي با تاکيد بر اينکه در صورت اجراي اين سناريو توسط ايران عملا يک بار ديگر نفت ايران در دوران پساتحريم، مشمول تحريم جديدي مي‌شود، تبيين کرد: در صورتي‌ که ايران از اجراي اين سناريوي نفتي امتناع کند، عربستان سعودي و برخي از کشورهاي غربي ايران را مقابل اوپک، بازار نفت، توليد کنندگان و مصرف کنندگان قرار مي‌دهند و عملا ايران متهم به کارشکني در بازگشت ثبات به بازار نفت خواهد شد.

وي با اعلام اينکه افزايش توليد و صادرات نفت ايران در دوران پساتحريم حق طبيعي کشور است، گفت: بايد صادرات نفت خام ايران به ۲ تا ۲.۵ ميليون بشکه در روز و معادل دوران پيش از اعمال تحريم‌ها بازگردد، که با اين تصميم جديد عربستان سعودي در نشست دوحه، عملا چالش‌هاي جديدي براي افزايش صادرات نفت خام کشور به وجود خواهد آمد.

مدير سابق امور بين‌الملل شرکت ملي نفت ايران با يادآوري اينکه در نشست دوحه و در غياب ايران، حق افزايش توليد نفت خام کشورمان در دوران پساتحريم ديده نشده است، تصريح کرد: بر اين اساس يک بار ديگر به دليل ديپلماسي ضعيف وزارت نفت، سناريوي نفتي در دوحه نوشته شده و ايران را مجبور به اجراي آن مي‌خواهند، بکنند.

وي با بيان اينکه در دوران تحريم نفت ايران، توليد کشورهايي همچون روسيه، عربستان سعودي، امارات متحده عربي و کويت حدود ۳.۵ تا ۴ ميليون بشکه افزايش يافت، بيان کرد: اين در حالي است که با لغو تحريم‌ها بايد توليد نفت اين کشورها کاهش يابد نه ايران و عملا عربستان و برخي از کشورهاي عربي به دنبال فريز کردن افزايش توليد نفت کشور هستند.

تفاوت ديپلماسي انرژي ايران و ونزوئلا

خطيبي در ادامه با بيان اينکه يکي از مهمترين دلايل تحميل تصميات اتخاذ شده در نشست دوحه به ايران و خروج وزارت نفت ايران از دايره تصميم سازي‌هاي بازار نفت را عدم به کارگيري «ديپلماسي انتحاري» به جاي «ديپلماسي پويا و فعال» عنوان کرد و افزود: کشوري همچون ونزوئلا با استفاده از ديپلماسي فعال در تمامي سطوح دولت از وزير نفت تا وزير امور خارجه حالا به جاي ايران به حلقه اصلي تصميم سازي هاي بازار نفت ورود کرده است.

نماينده سابق ايران در اوپک با اعلام اينکه يکي از راهکارهاي باز کردن جا براي بشکه هاي نفت ايران در بازار در دوران پسا تحريم گفتگو و به کارگيري ديپلماسي فعال انرژي است، بيان کرد: در تهران نمي‌توان نشست و براي کل بازار نفت تصميم گيري کرد.

اين تحليلگر بازار نفت و انرژي با تاکيد بر اينکه يکي از دلايل شکل گيري تبليغات شديد و منفي عليه ايران با حمايت عربستان سعودي عدم نبود انگيزه استفاده از ديپلماسي در بين ژنرال‌هاي وزارت نفت است، يادآور شد: در دولت‌هاي قبلي هم سقوط قيمت نفت اتفاق افتاد به طوري که قيمت طلاي سياه از بشکه اي حدود ۱۴۰ دلار تا سطح ۴۰ دلار کاهش يافت.

وي با بيان اينکه در آن دوران ايران با همراهي عربستان سعودي موفق به کاهش ۴ ميليون بشکه اي سقف توليد نفت اوپک شد، خاطرنشان کرد: در آن ايام فقط از ابزار گفتگو و ديپلماسي انرژي براي کاهش توليد نفت با حفظ منافع ملي کشور استفاده شد که جواب هم داد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html